luni, 8 octombrie 2012

No Stranger Truth



Oare cât timp va mai trece până voi zâmbi și pentru altcineva? Straniu sentiment: m-am obișnuit să zâmbesc singur. De parcă aș face-o doar pentru mine. Mda, detest egoismul. Asta desigur pentru că în lumea mea oamenii cu toții fac dragoste dezbrăcați peste tot și oriunde. Începând de la sârmele unor stâlpi de înaltă tensiune, în ploaie, prin radio-uri, prin televizoarele subțiri, în timpul emisiunilor de la TV, pe rafturile de cărți din librăriile cu geamuri transparente, în mijlocul cuptoarelor de pizza, pe căi ferate și pe căi ferite. Unii se iubesc pe vârfurile acelor, alții pe schiuri, alții la teatru, alții prin catedrale, în biblioteci, în discoteci, ba și pe scaunul de la dentist, pe mesele de operație, în frigider, în dormitorul vecinilor, la film, pe canapea, la raionul de jucării, la aeroport, până și sub pământ sau chiar pe Masa Tăcerii. Bordelurile sunt deja pustii, îmi par a fi simple clădiri în care se mai ascultă doar muzică simfonică și operetă veche italiană. Prostituatele s-au căsătorit demult, asta după ce, plictisindu-se de-a binelea, l-au citit până și pe Heidegger.

E deja un octombrie trăznit și am ajuns să agăț mărgele de gânduri pe un șirag, pe sfoara trecutului de fapt, acolo unde perechi de cârlige din oțel încă mai lasă urme de zimți peste toate foile de amintiri rupte odată dintr-un jurnal ascuns. Uneori mai desfac aceste pagini, deși mă tot împiedică să fac asta zimții fioroși, cei care se tot încăpățânează să-și lase amprenta în zig-zag-uri. E ca și cum m-aș dezbrăca pe stradă în văzul tuturor. Nu mă las, ci strâng pumnii puternic ca să mototolesc aceste foi, până când de undeva din ele îmi mai sare câte-o idee ieșită din comun, ca o mărgea lucioasă. O mărgea ce pentru mine pare a fi un mic astru rupt din înaltul cerului, pe care o atârn cu grijă pe sfoara destinului, așteptând răbdător pauza de masă pe care și-o mai ia arareori timpul cel viclean. Știu că e prea devreme să mă explic, ori să trag deja vreo concluzie, dar totuși cred că ne iubim prea la vedere în trei: eu, tu și muzica. Nu, nu e vorba de vreun ménage à trois, ci de o rotație perpetuă a unor atingeri pe care alții le-au trecut la rubrica tabu.

Așa se face că ieri am găsit o broșură care mi-a (re)confirmat că și alții au mai acceptat în tăcere o dragoste în trei. În felul lor, sigur că da. Deși asta nu mă face acum neaparat să mă simt mai bine, ci doar puțin mai transparent. Uite, spre exemplu ți-aș putea povesti câte ceva despre idila dintre John Montagu și Eleanor Thornton. Pe care memoria colectivă o mai alinta câteodată cu apelativul Thorn. El, aristocrat de viță veche, și pasionat de motoare, se îndrăgostește de Thorn, secretara lui, chiar sub știința soției, a cărei discreție s-a născut din dragostea pentru soțul ei, așa se spune. Secretul s-a păstrat mulți ani, într-un cerc format din trei și pigmentat pe ici pe colo doar de curiozitatea câtorva prieteni apropiați. Firul acesta de dragoste a fost tăiat de o tragedie în momentul în care Eleanor moare în timpul unui asalt maritim asupra navei SS Persia, navă pe care John Montagu și armata britanică survolau în nesigurul bazin mediteranean, în timpul Primului Răzbi Mondial, unde ea, din nefericire, îl însoțește. Torpila expediată de trupele germane va încețoșa definitiv ochii Eleonorei, trupul ei nemaifiind recuperat niciodată, John supraviețuind cu ajutorul unei bărci de salvare pierdută în larg timp de 36 de ore. Lady Cecil, soția lordului, va suferi alături de soțul ei în anii următori, povestea ieșind în evidență prin toleranța acesteia, cea care, nu doar că a trecut cu vederea relația de infidelitate a soțului ei, ci chiar se împrietenise cu Eleanor. Se spune că John era atât de îndrăgostit de Thorn încât o roagă la un moment dat pe aceasta să-i pozeze ca emblemă pentru o mașină pe care acesta o proiectează. O mașină care, întâmplător sau nu, se va numi Rolls Royce. Așa a găsit el o cale prin să-i ducă amintirea mai departe.

Am citit istorioara pe întuneric, dar parcă am văzut totul cu ochii mei în cea mai deplină claritate posibilă, și, stând așa, într-o beznă înțesată de luminițe și zgomote ce parcă-și urmau traiectoriile imprevizibile, m-am gândit la noi. La noi trei. Ce emblemă să las eu în urma mea? Cum să-ți duc eu dragostea mai departe? Cum să-și amintească peste ani vreun privitor de oriunde ar fi el, de pe trotuare ori de pe ziduri, de frumusețea asta teribilă a nopții ăsteia de octombrie în care eu m-am îndrăgostit de o femeie într-atât de tare încât parcă cineva mi-ar fi picurat conștient heroină-n creier, obligându-mă să scriu și să recunosc? Aș putea scrie o carte despre tine. Mi-ar fi la îndemână. Știi? Nu mi s-a mai întâmplat, dar de câte ori citesc o carte, parcă-mi vine să pun mâna pe telefon și să ți-o povestesc. Însă aș vrea ca tu să mă oprești duios să fac asta, și să-mi spui că am citit-o deodată, că nu există nici un dubiu în acest sens, și că fiecare rând parcurs s-a prelins și prin ochii tăi de rățușcă adorată. Sunt sigur că așa, nici insomnia și nici tăcerea n-o să te mai sperie, practic o să ne învățăm reciproc cum se trăiește, fără să fi nici singur(ă), nici nefericit(ă). Ba chiar o să fim într-atât de vii încât o să visăm numai lucruri frumoase, care ne vor epuiza și din care, în același timp, ne vom extrage tăria insurmontabilă.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu